single

Dzieci w dobie pandemii: co mogą zrobić rodzice?

Nie ma absolutnie nic "normalnego" w tym, co nasz świat obecnie przeżywa. Co więcej, pomysł, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy mamy zamiar "wrócić do normalności" jest fantazją. Jeśli i dopóki COVID-19 nie zostanie opanowany i nie znajdzie się bezpieczna i skuteczna szczepionka, nie będziemy w stanie wznowić życia w społecznościach. Praktycznie każda próba powrotu do normalności, niezależnie od tego, czy chodzi o otwieranie szkół, spotkania publiczne, zajęcia w pomieszczeniach zamkniętych, doprowadziła do zwiększonego przenoszenia się wirusa. Zwalczanie rozprzestrzeniania się wirusa dominuje, lub powinno dominować, w każdej rozmowie i każdej decyzji dotyczącej polityki publicznej. Niestety, tak nie jest, ale nawet biorąc pod uwagę to wszystko, istnieją powody, by sądzić, że uda nam się przez to przebrnąć.

To, co pojawi się po drugiej stronie, będzie inne. Biorąc pod uwagę dynamiczny charakter kultury, "nowa normalność" będzie bardzo indywidualnym doświadczeniem. Przy tym pisaniu nie mamy pojęcia, co to będzie, a ja generalnie sprzeciwiam się przepowiadaniu. Pomimo tego, że są tacy, którzy mówią mi: "przepowiadajcie, nikt nigdy nie będzie was pociągał do odpowiedzialności, jeśli się nie zdarzy", myślę, że to jest intelektualnie nieodpowiedzialne, więc nie ma tu żadnych przepowiedni.

Wiemy, że to globalne doświadczenie będzie miało głęboki wpływ na dzieci zarówno w perspektywie krótkoterminowej, jak i długoterminowej. Chociaż nie możemy dokładnie wiedzieć, jaki wpływ emocjonalny i intelektualny tym razem będzie miał na rozwijające się dzieci, to wiemy, że będzie to miało wpływ na sposób, w jaki dzieci postrzegają świat i ich punkt widzenia na świat, który odziedziczą - i w ostatecznym rozrachunku będzie miał wpływ. Jest wiele kwestii, które zostaną przez to przekształcone, w tym edukacja, zaangażowanie obywatelskie, praca, życie rodzinne, geografia i wiele innych. To nie są przepowiednie. Są to raczej obserwacje tego, co działo się tuż przed nami w ostatnich miesiącach, a jeśli szukamy wskazówek, co może się wydarzyć w przyszłości, powinniśmy spojrzeć w przeszłość.

To, co zaraz zobaczymy, to "uraz pokoleniowy". To właśnie dzieje się, gdy głębokie i katastrofalne wydarzenia kształtują wrażliwość i rezonują długo po tym, jak minął bezpośredni kryzys. Biorąc pod uwagę świat post-COVID-19, ważne jest, aby uświadomić sobie kilka rzeczy. Po pierwsze, świat zmienił się w jednej chwili. Przeszliśmy od rejsu w dość samozadowoleniu (choć głęboko niedoskonałego, biorąc pod uwagę trwające podziały i nierówności w naszej kulturze) do zamknięcia, strachu i zagrożenia śmiercią wiszącego nad każdym działaniem, które podjęliśmy w ciągu kilku dni. Jeśli to nie jest traumatyczne, to nie wiem, co to jest. Po drugie, a co ważniejsze dla dzieci, prawie nikt w życiu nigdy nie przechodził przez coś takiego, na pewno nie rodzice. W rezultacie ludzie, do których dzieci spoglądają w czasach stresu i niepewności, nie mieli do tego absolutnie żadnych ram odniesienia, żadnej wiedzy o tym, co się działo i żadnego doświadczenia, jak przejść przez coś takiego. W połączeniu z pożarami na północno-zachodnim Pacyfiku, napięciami rasowymi i protestami, które towarzyszyły tym czasom, stworzyły poczucie niepewności, które jest przerażające i wywołuje niepokój... dla wszystkich.

Tak więc, choć nie wiemy dokładnie, co się stanie, wiemy, że przez to przejdziemy, a kultura będzie się zmieniać, prawdopodobnie przez pokolenia. Wspomniana wyżej "trauma pokoleniowa" jest tym, co dzieje się, gdy wydarzenia kulturalne zmieniają postrzeganie i tożsamość zarówno w ujęciu indywidualnym, jak i w kontekście społecznym. Zmiany te są internalizowane przez dzieci, kształtują ich reakcję na świat i są z kolei przekazywane ich dzieciom. Mamy więc pokolenie, które dorastało w Wielkiej Depresji i które przekazało wiele swoich lęków swoim dzieciom. Uwielbiam opowiadać historię mojej przyjaciółki, która podczas sprzątania strychu matki po jej przejściu natknęła się na pudełko z napisem "sznurek za krótki na wiązanie" i rzeczywiście to właśnie ono zawierało. Przejście przez depresję i II wojnę światową stworzyło środowisko kulturowe lat pięćdziesiątych, co z pewnością nie było dobre dla wszystkich, ale stworzyło mit podmiejskiej kultury halcynowej. To z kolei zostało podtrzymane przez konflikt w Wietnamie, i tak dalej. Chodzi o to, że każde pokolenie ma wydarzenia kształtujące światopogląd, który jest następnie przekazywany kolejnym pokoleniom. Podczas gdy kolejne pokolenia nie mają bezpośredniego doświadczenia z traumatycznymi wydarzeniami, odczuwają ich skutki w tym, jak postrzegają i wchodzą w świat, ponieważ uczyli się tego od swoich rodziców i domu - najbardziej wpływowe są sposoby kształtowania wartości.


Pomyśl o tym, jak ten czas może zainspirować dobre wyniki.
To nie wszystko jest złe. Przejdziemy przez ten czas i, mam nadzieję, wyciągniemy z tego wnioski. Jak napisał John Heywood w 1546 roku, jest: "An yll wynde, that blowth no man to good."  (To zły wiatr, który nie wieje nikogo ku dobru.) Widzieliśmy już z tego pozytywne zmiany. Biznesy się dostosowują. Przemyślamy na nowo wiele zakorzenionych wartości i dostosowujemy się. To właśnie robią ludzie; oni się dostosowują.

Podam ci tylko jeden przykład. Po tym wszystkim zgrzytaniu zębami i rozrzutnym deklamowaniu "czasu na ekranie", jako szkodliwego dla dzieci z tak wielu ekspertów i wychowawców, nagle mamy dzieci, które spędzają pięć lub więcej godzin dziennie siedząc przed ekranami wirtualnej szkoły. Prawdopodobnie nigdy nikomu nie przyszło do głowy, że skoro ci młodzi ludzie są uwarunkowani do zdobywania wiedzy i informacji z ekranów, to będą mogli skupić się na ekranie w pozytywny sposób. Jest to oczywiście spekulacyjne, ale jeśli oglądanie ekranów jest zachowaniem wyuczonym, to ma to jakiś sens. (Przez lata utrzymywałem, że dla dzieci liczy się nie ekran, ale to, co na nim jest). Więc zrównoważyć to z pewną dobrą aktywnością fizyczną i osobistą komunikacją z rodziną, i jest dobre bycie dmuchniętym na swoją drogę.

Biorąc pod uwagę, że wszyscy doświadczamy tego inaczej, w najbliższym czasie najlepszą sugestią, jaką mam, jest wysłuchanie waszych dzieci. Pozwólcie im wyrazić poprzez język, zabawę, sztukę lub inne środki to, czego doświadczają. To, co czujemy w tym czasie, zależy od dnia i jest zmienne. Daj im znać, że jesteś tam dla nich i potwierdzasz ich doświadczenia - nawet tak zwane negatywne emocje stresu, złości i smutku - pomagają. Jeśli możesz, skoncentruj się na tym, jak to, czego się uczą, może inspirować do działania i pragnienia zmiany świata... po tym, jak został zmieniony przez niego. Bądź chętny do zabawy pomysłami - i użyj wyobraźni jako niezbędnego narzędzia do przejścia przez trudny czas.